TSK – klasseledelse

TSK-plakat

«Tydeleg, støttande og førebudd» – program for klasseledelse

Klasseledelsesprogrammet TSK er innført i alle klassene på skolen.
Kjennetegn på god klasseledelse er:

  • Læreren er autoritativ. Det betyr at læreren viser høy grad av støtte og kontroll.
  • Respekt er en grunnleggende verdi.
  • Det blir innarbeidet faste rutiner og god struktur i klassen med få og tydelige klasseregler, forsterkninger og konsekvenser.
  • Lærer skal arbeide med å skape gode relasjoner til hvert enkelt barn.
  • Alle klassene skal ha en atferdsplan som skal undervises

Disse grunnleggende klassereglene er forpliktende for alle, og utgangspunkt for tilpasninger i klassene:

  1. Følg instruksjonene med en gang.
  2. Hold hender, føtter og uvennlige ord for deg selv.
  3. Lytt til den som har ordet.

Forsterkninger av ønsket atferd:

  1. Når du følger reglene, får du positive tilbakemeldinger og det blir trivelig å være her.

 Ansvarliggjørende korreksjon/påminninger:

  1.  Non-verbal reaksjon
    – blikk, håndbevegelse, stille seg ved siden av, osv.
  2. Verbal reaksjon
    – si navnet på eleven, minne om reglene, fokusere på oppgaven, eleven blir notert
  3. Verbal reaksjon
    – si navnet på eleven, minne om reglene, fokusere på oppgaven, eleven blir notert
  4. Jeg har brutt regelskjema
    – Eleven må fylle ut skjema som skal hjem til underskrift.
  5. Ringe hjem
    – Eleven eller lærer ringer hjem og forteller det som har skjedd.
  6. Ut av klassen
    – til inspektør eller rektor, samtale og telefon hjem